Kunders erfaring

Spar penger med en “second opinion”
De fleste gjør som de har vært vant til å gjøre, dag etter dag og år etter år. Enten det er snakk om å gå til den samme fastlegen, bruke den samme elektrikeren, eller det er å få råd fra den samme lisensrådgiveren. En gang i blant kan det dog være lurt med en second opinion. for her kan det være penger å spare!

Unngå å gå i den samme fella; kunden har et behov for en programvare eller lisenser, og melder dette til sin vanlige forhandler. Forhandleren spør for å gjøre det enkelt, “skal du ha det samme som sist?”. Da svarer man jo helt naturlig “ja takk, samme som sist!”. Problemet er at man ikke har fått med seg det som er dukket opp av nye muligheter. Lisensene som tilbys er i endring hele tiden. Fra en leverandør som Adobe så kommer det hver måned over 200 000 varenummer og priser, hvor minst 20 000 er relevante for oss, mens den enkelte kunden skal bare ha den ene riktige. Det er sjeldent ett svar på en slik henvendelse, men flere muligheter som bør vurderes. Det er derfor fornuftig å bruke noen minutter på å få en second opinion.

De som leverer lisenser fra en rekke produsenter har ikke mulighet til å følge med på endringene fra alt av produsenter; når kundene har lisenser fra flere hundre leverandører så er det rett og slett ikke mulig å henge med på alt. Det er derfor man trenger en spesialist som oss i Kanan med spesialistkompetanse på få produsenter. Vi følger med på det som kommer av produkter, nye varenummer, tidsavgrensede kampanjer, nye lisensmodeller, og hvilke vurderinger som her bør gjøres. Vi veileder kundene med vår spesialistkompetanse frem til den beste løsningen.

For kort tid siden hadde vi en gjennomgang med en kunde som handlet Adobe lisenser for et par millioner i året, og som mente de hadde helt grei oppfølging på Microsoft, Adobe, og et par produsenter til. Det viste seg fort at det var en “samme som sist” oppfølging i kjent stil. Vi gjorde en gjennomgang, og med et innkjøp på 2 millioner så viste det seg at de burde kunne kuttet kostnaden ned med hele 500.000 kr! Utfordringen er at noen må følge med på de nye mulighetene som dukker opp, og gi råd i denne sammenheng.

Harespor i Kanan. Foto: Odd Gunnar Haug

Løsningen er å kjøpe lisenser fra en ekspert, ikke et mellomledd. En spesialist som fungerer som filteret mellom produsent og kunde, og som har oversikten over hva produsenten har å tilby og hva kunden har av behov. En rådgiver som ikke bare spør om “samme som sist”, men som kommer med anbefalinger og råd når dette er relevant og som stiller de riktige spørsmålene for å finne frem til de beste løsningene. Kanan er en slik forhandler. Vi favner ikke alt, men vi har meget høy kompetanse på de produsentene vi jobber med.

Ønsker du en rådgiver og ekspert, og ikke bare et mellomledd? Kontakt oss i Kanan!