Adobe Connect

Adobe Connect med lokal support

Adobe Connect er en web-konferanseplattform for nettmøter, eLæring, og webinarer. Løsningen benyttes også til virksomhetskritiske web-konferanseløsninger ende-til-ende på nesten hvilken som helst enhet, og sørger for at organisasjoner som det amerikanske forsvaret fundamentalt forbedrer sin produktivitet.

Løsningen benyttes også mye til digitale møter på tvers av landegrenser. Samt at verktøyet ofte er fundamentet i flere produsenters sertifiserings- eller opplæringsprogrammer for partnere og kunder. I Norge er det særlig ved høyskoler og universitet at Adobe Connect har stor utbredelse, og dette skyldes bl.a. gode løsninger for kommunikasjon med elever fordelt rundt hele verden, hvor linjekvalitet og forsinkelse varierer mye.

Adobe Connect er noe mer enn mange av de andre videoløsningene som tilbys. (Skype for business, Meetings, Facetime, Cisco video løsninger osv.) Mens andre løsninger ofte er en en-til-en i forhold til personer eller verktøy man har tilgang til, så vil man med Adobe Connect inviteres inn i ett felles møterom, der man har tilgang til alle de relevante verktøyene sine for dette aktuelle møtet. Man kan ha en powerpoint presentasjon man skal gå igjennom, og samtidig ha tilgang til andre relevante dokumenter som f.eks en Acrobat .PDF eller flere slike dokumenter med relevant informasjon som deltakerne kan laste ned om de har slike behov. Det er en møteleder/presentatør – som har styring på skjermen, men han kan om ønskelig dele denne tilgangen med andre deltakere i møtet, slik at andre kan ta over hovedrollen i en periode. Man kan ha en Chat mellom deltakerne og den som presenterer, samtidig som møtet foregår. Slik at på samme måte som i et fysisk møte, så vil det kunne være parallell dialog i forskjellige kanaler – via det samme møterommet.

Adobe Connect baserer seg på HTML5, som gjør at man vil slippe å laste ned programvare for å delta i møtet. Møteeier sender ut en personlig invitasjon til møtet, og deltakerne kobler seg på via denne personlige linken, og logger seg enkelt inn i det aktuelle møtet. Deltaker styrer selv, om man vil dele mikrofon og kamera – og den som leder møtet har mulighet for å mute alle andre, om det er behov for dette. Et supert verktøy for dagens digitale møter.

Det er også løsning for å ta opp møter, lagre møter slik at andre kan spille av møtene etter behov – og det finnes modul for påmelding til møter (F.eks. om man kjører kurs/webinarer). Så Adobe Connect er et kraftfullt verktøy som brukes i mange forskjellige sammenhenger. Mye brukt innenfor høyere utdanning og opplæring. Man kan bruke det til eksamen, med sensorer på forskjellige plasser, og en og en elev som tas inn til eksamen, får en oppgave, går igjennom løsningen, og sensorene diskuterer karakter, som eleven deretter får vite. Skatt kan bruke løsningen i forhold til opplæring, og i dialogen med skattebetalerne/selvangivelsen. Løsningen brukes i forhold til helse, og dialog mellom leger og pasienter. Og bank/finans næringen bruker løsningen i forhold til kurs/opplæring eller i dialog rundt lån og annen rådgivning. IT selskapene bruker løsningen i forhold til kurs/sertifiseringer og oppdatering av selgere/partner-apparatet internasjonalt. For å nevne noen mulige innfallsvinkler.

Vil dere vite mer, eller ønsker pris / tilbud på Adobe Connect, så kontakt norsk forhandler Kanan  – se kontaktopplysninger nedenfor.

Klar for Connection – på fisketur i Kanan. Foto: Odd Gunnar Haug

Aktuell pris for Adobe Connect 9 

Small EDU Webinar pack: 13.200,-  (inkl. 1 host)
(+2 700,- for ekstra lisens med opptil 100 deltagere – pr.«Host/moderator»*)
* Gjennom 12 måneders perioden er det bare mulig å legge til 5-pakker.

Small BIZ Webinar pack: 18.900,-  (inkl. 1 host)
(+5 300,- for ekstra lisens med opptil 100 deltagere – pr.«Host/moderator»*)
* Gjennom 12 måneders perioden er det bare mulig å legge til 5-pakker.

Begge pakker inkluderer:
– 1 års full hosting fee
– 1 host         (Teacher host license)
– Unlimited meeting traffic
– 5 GB storage
– Login with your logo
– Up to 100 participants in a meeting
– Camera and VoIP
– Import user data from Excel file
– Free log-in or log-in with username and password
– Unlimited meeting Recordings
– Screen Sharing
– PowerPoint upload (with whiteboard overlay)
– Flash video / animations upload (option for whiteboard overlay)
– Survey Tool
– Whiteboard
– Chat function
– File-share
– Include Adobe Basic phone Support and Maintenance 24-7
– Include Support from ZaqSolutions in business hours
– Hosted by Adobe Systems Inc. with world-wide access.

Opplæring

I tillegg kan det kjøpes et ½ dags kurs: 5.900,- + transportkostnad.  (Gjennomgang av Admin modul, + Bruk av Adobe Connect.)
Både Admin kurs og bruker kurs kan også kjøres on-line  (1-til-1)

Alle priser er eks. MVA, og pr januar 2019.